Leczenie nadwrażliwości zębów Ostrołęka

Nadwrażliwość zębów jest poważnym problemem, z którym zmaga się naprawdę wiele osób. Ważne, aby wiedzieć, że choroby nie można bagatelizować, najlepszym rozwiązaniem jest jak najszybsza konsultacja ze stomatologiem i rozpoczęcie odpowiedniego leczenia. Czym dokładnie jest nadwrażliwość, jak się objawia i w jaki sposób można ją leczyć?

Czym jest nadwrażliwość zębów ?

Nadwrażliwość jest chorobą stomatologiczną, w której pod wpływem wybranych czynników pojawia się silna i ostra reakcja bólowa, będąca konsekwencją odsłoniętej zębiny. Zębina jest częścią zęba, która u osoby zdrowej jest całkowicie pokryta szkliwem (w części koronowej, czyli znajdującej się powyżej dziąsła) oraz cementem w części korzeniowej. Gdy zębina jest szczelnie pokryta cementem i szkliwem, ząb jest zdrowy i nie powoduje żadnych przykrych dolegliwości. Utrata fragmentu szkliwa lub odsłonięcie korzenia, będącego efektem recesji dziąsła, powoduje odsłonięcie zębiny i rozwój nadwrażliwości.

Nadwrażliwość zębów przyczyny - to temat, który nurtuje wiele osób zmagających się z problemem. Najczęstszą przyczyną rozwoju zespołu nadwrażliwości zębiny jest zjawisko erozji, abrazji oraz abfrakcji, w konsekwencji czego dochodzi do utraty szkliwa w obszarze przydziąsłowym. Na wymienione zjawiska wpływ mają różne czynniki, a największe znaczenie mają kwasy, zarówno znajdujące się w jamie ustnej, jak też dostarczane z pokarmem i napojami. Tzw. kwasy zewnętrzne pochodzić mogą np. z cytrusów, soków owocowych, wina, cydru, jabłek czy napojów gazowanych. Z kolei niszczenie szkliwa w procesie abfrakcji, spowodowane jest nieprawidłowym stykaniem się zębów w dolnym i górnym łuku.

Duże znaczenie dla rozwoju nadwrażliwości zębów ma także zalegająca na szkliwie płytka nazębna, w której znajdują się liczne bakterie i kwasy. Podczas prawidłowej, codziennej higienizacji powinna zostać ona usuwana z powierzchni szkliwa. Nieprawidłowa technika mycia zębów, zbyt duży nacisk szczoteczką lub zbyt twarde włosie mogą doprowadzić do urazu mechanicznego dziąsła i tkanek przyzębia, powodują jej niszczenie, rozwój stanów zapalnych, nadwrażliwości.

Jak wielu osób dotyka problem nadwrażliwości?

Szacuje się, że z problemem nadwrażliwości zmaga się wielu pacjentów, choć stopień nasilenia choroby może być różny. Mimo że choroba rozwinąć się może w każdym wieku, to najczęściej zmagają się z nią osoby po 30 roku życia.

Mówiąc o liczbach ciężko jest dokładnie oszacować, jak wiele osób zmaga się z problemem, ponieważ wiele zależy od indywidualnych cech związanych z odczuwaniem bólu. Nie wszyscy pacjenci zgłaszają się do stomatologa po pomoc. Obecnie szacuje się, że nawet ok. 20% społeczeństwa zmaga się z problemem nadwrażliwości.

Objawy nadwrażliwości zębów

Najbardziej charakterystycznym objawem nadwrażliwości zębów są silne dolegliwości bólowe zębów, pojawiające się na skutek kontaktu zębiny z czynnikami wyzwalającymi ostrą reakcję. W zależności od tego, co wywołało problem wyróżnić można czynniki termiczne, np. ciepłe lub zimne, dotykowe - np. gdy ząb dotykany jest narzędziem podczas wizyty u stomatologa lub szczoteczką podczas mycia, czynniki chemiczne, takie jak słodkie lub kwaśne, a także bodźce osmotyczne. U osób z bardzo zaawansowanym problemem dotkliwy ból wywołać może nawet oddychanie zimnym powietrzem.

Leczenie nadwrażliwości zębów

Należy mieć świadomość, że pojawienie się dolegliwości bólowych zawsze wymaga konsultacji z lekarzem stomatologiem. Wizyty nie należy odwlekać, ponieważ choroba może przybierać na sile, prowadząc do pogorszenia komfortu życia pacjenta. Diagnoza nadwrażliwości zębów stawiana jest przez lekarza w oparciu o przeprowadzony wywiad i przeprowadzone badanie stomatologiczne, podczas którego specjalista ocenia kondycję zębów i tkanek przyzębia. Zdarza się, że przyczyną występujących objawów są inne problemy, jak np. stan zapalny tkanek przyzębia czy próchnica. Najważniejsze zatem, aby nadwrażliwość zębów rozpoznać i rozpocząć właściwą terapię, dostosowaną do indywidualnej sytuacji pacjenta i stopnia zaawansowania choroby.

Sposoby leczenia nadwrażliwości zębów uzależnione są od indywidualnej sytuacji pacjenta. Jedną z fundamentalnych kwestii jest zmiana pasty do zębów, której zadaniem jest zmniejszenie nadwrażliwości zębów. W zależności od zastosowanej formuły preparaty te pomagają zamykać kanaliki zębinowe lub oddziałują na nerwy zmniejszając ich wrażliwość. Należy pamiętać, że pasty na nadwrażliwość zawierają dużo fluoru i wapnia, ponieważ w większości powstają na bazie kazeiny mleka. W pastach na nadwrażliwość znajduje się też duża ilość soli żelaza, glinu, potasu, cynku oraz strontu, są to zatem preparaty złożone, o formule opracowanej z myślą o specjalnych potrzebach osób odczuwających dolegliwości wynikające z nadwrażliwości.

Stosowanie past nie może jednak zastąpić profesjonalnego leczenia stomatologicznego, ale jest doskonałym sposobem na jego wsparcie. Leczenie nadwrażliwości szkliwa w gabinecie lekarskim polega na stosowaniu specjalnych preparatów bogatych w fluor, chociaż specjaliści sięgają również po metody bezfluorowe. Głównym zadaniem jest zamknięcie kanalików zębinowych oraz uszczelnienie szkliwa.

W naszej poradni leczymy nadwrażliwość  metodami z zastosowaniem fluoru ale również bezfluorowymi które w naturalny, bezpieczny i przyjazny dla zębów sposób odtwarzają  hydroxyapatyty zamykające kanaliki zębinowe i uszczelniające szkliwo.

Jak zapobiegać nadwrażliwości zębów

Nadwrażliwość zębów konieczne leczenie u stomatologa - lekarz dentysta przekaże wszelkie informacje, które pozwolą właściwie zadbać o zdrowie i kondycję zębów. Jednym z ważniejszych elementów profilaktyki jest stosowanie odpowiednio dopasowanych past na nadwrażliwość, ze specjalnie opracowanym składem. Drugą kwestią są specjalne preparaty do płukania jamy ustnej, które są świetną alternatywą dla osób, które zbyt często i intensywnie myją zęby. Stomatolog może również zalecić wymianę szczoteczki, ponieważ zbyt twarde włosie w połączeniu z częstym myciem może dodatkowo osłabiać szkliwo, powodując jego ścieranie. Bardzo ważna jest też zmiana diety, w szczególności całkowita rezygnacja z potraw i napojów kwaśnych, w tym soków owocowych czy napojów gazowanych typu cola.

2023-07-28