Stomatologia ogólna

Znieczulenia

W naszej poradni staramy się, aby wykonywane zabiegi były dla pacjenta bezbolesne. Proponujemy następujące rodzaje znieczuleń:

• Znieczulenie miejscowe powierzchniowe wykonywane za pomocą żelu. Służy do znieczulenia błony śluzowej i tkanek na niewielkiej głębokości. Można wykonywać w nim drobne zabiegi chirurgiczne, takie jak nacięcie ropnia lub stosować je przed właściwym znieczuleniem podawanym za pomocą strzykawki.
  • Znieczulenie miejscowe nasiękowe i przewodowe podawane za pomocą strzykawek z igłami o niewielkich średnicach (0.3 – 0.4 mm). Stosujemy znane i sprawdzone środki znieczulające produkcji niemieckiej - Ubistesin i Ubistesin forte. Charakteryzują się one doskonałym znoszeniem bólu, długim działaniem oraz bezpieczeństwem dla pacjenta (brak doniesień o reakcjach alergicznych), również dla kobiet w ciąży. Stosujemy również znieczulenia specjalne dla osób obciążonych chorobami ogólnymi.

Lakierowanie zębów

Lakierowanie to profilaktyczny zabieg pokrycia wszystkich powierzchni zęba lakierem zawierającym fluor. Jony fluoru zgromadzone w lakierze stymulują powstawanie na powierzchni zęba fluorku wapnia, który stanowi naturalny rezerwuar fluoru i wzmaga procesy remineralizacji, czyli wbudowywania nowych minerałów w strukturę szkliwa oraz zmniejsza wrażliwość zęba na bodźce takie jak ciepło i zimno. Zabieg taki wykonujemy:

• u osób z dużą skłonnością do próchnicy (która jest spowodowana na przykład nieprawidłowo wykształconą zębiną lub brakiem szkliwa),
  • u osób z nadwrażliwością szkliwa i zębiny, których zęby reagują bólem na kontakt z ciepłymi lub zimnymi pokarmami,
  • po usunięciu kamienia nazębnego (skalingu), szczególnie dla zabezpieczenia odsłoniętych powierzchni korzeni zębów,
  • po zdjęciu stałych aparatów ortodontycznych,
  • jako leczenie próchnicy powierzchownej.

Lakowanie zębów

Zęby trzonowe i przedtrzonowe posiadają na swojej górnej powierzchni wiele bruzd, które są doskonałym miejscem dla gromadzenia się resztek pokarmu i bakterii. Dodatkowo miejsca te, szczególnie w przypadku wąskich, głębokich bruzd są praktycznie niemożliwe do dokładnego wyczyszczenia za pomocą szczoteczki do zębów. Tam właśnie najczęściej rozpoczyna się próchnica, która penetruje później do wnętrza zęba. Lakowanie zębów to zabieg profilaktyczny, który ma na celu zamknięcie tych bruzd i zabezpieczenie zębów przed próchnicą.

Zabieg możemy wykonać tylko w zdrowym zębie, dlatego zalecane jest wykonywanie go u dzieci, kiedy tylko widoczna jest cała powierzchnia żująca zęba (najczęściej od 6 roku życia, wyrzynają się wówczas pierwsze stałe trzonowce). Standardowo lakowane są zęby trzonowe, w przypadkach szczególnego narażenia i podatności dziecka na próchnicę lakuje się również zęby przedtrzonowe. Lakowanie jest bezbolesne, nie ma konieczności wykonywania znieczulenia. Po odpowiednim wyczyszczeniu zęba, przygotowaniu powierzchni i jej osuszeniu umieszcza się w bruzdach płynny materiał - lak szczelinowy, który po naświetleniu lampą polimeryzacyjną twardnieje i zamyka bruzdy. Dodatkowo niektóre laki uwalniają jony fluoru, co dodatkowo zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy.

Lakowanie

Leczenie próchnicy

Najczęstszą chorobą zębów jest próchnica. Obecne w jamie ustnej bakterie produkują kwasy, które rozpuszczają szkliwo zębów i powodują powstawanie ubytków. Rozwojowi próchnicy szczególnie sprzyja niedostateczna higiena jamy ustnej, spożywanie dużej ilości cukrów oraz nieprawidłowa budowa zębiny i szkliwa zębów. Nieleczona próchnica może doprowadzić do uszkodzenia miazgi (potocznie nerwów) wewnątrz zęba, złamania części lub całości korony zęba, skutkuje również nieestetycznym wyglądem zębów.

Ponieważ uszkodzonych przez próchnicę tkanek w większości przypadków nie można już naprawić, ważne jest, aby leczenie rozpoczynać jak najszybciej, kiedy ubytek jest jeszcze niewielki. Próchnicę leczymy poprzez usunięcie uszkodzonych części zęba i zastąpienie ich wypełnieniem. Oferujemy wysokiej jakości estetyczne wypełnienia światłoutwardzalne japońskiej firmy GC oraz amerykańskiej 3M ESPE, które doskonale imitują utracone tkanki zęba. Wypełnienia mogą być dodatkowo wzmacniane  (np. w zębach martwych) włóknem szklanym.

Leczenie próchnicy zębów mlecznych

Specjalnie dla najmłodszych pacjentów  mamy w naszej poradni kolorowe wypełnienia firmy  Cerkamed oraz GC. Ich dodatkowe  zalety to:

• uwalnianie jonów fluoru, przez co działają profilaktycznie i zmniejszają ryzyko próchnicy wtórnej w pobliżu wypełnienia,
  • mocowanie w ubytku za pomocą specjalnego systemu wiążącego, dzięki czemu znacznie zmniejszone jest ryzyko utraty wypełnienia,
  • wysoka biozgodność, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania grubych podkładów pod wypełnieniem jak w przypadku amalgamatów - pozwala to na oszczędzające ząb, płytkie preparowanie ubytku.

Zdrowe zęby mleczne są dla dziecka bardzo ważne: odpowiadają za prawidłowe wykształcenie się i wyrzynanie zębów stałych, nauczenie się mowy, zapewniają dziecku ładny wygląd, przez co czuje się ono lepiej wśród swoich rówieśników.  Chore zęby mleczne są siedliskiem bakterii, które mogą wpływać na ogólny stan zdrowia dziecka. Nie należy zaniedbywać leczenia zębów mlecznych!

Leczenie próchnicy zębów mlecznych

Endodoncja

Leczenie endodontyczne (kanałowe) polega na usunięciu z wnętrza korony i korzeni zęba miazgi (potocznie "nerwów"). Jest to konieczne w przypadku zaawansowanej próchnicy, złamania korony zęba oraz innych sytuacji, kiedy niemożliwe jest pozostawienie zęba żywego. Jeżeli leczony endodontycznie ząb jest żywy, dla zapewnienia komfortu i bezbolesności zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Aby pozbawiony miazgi ząb mógł służyć pacjentowi przez wiele lat niezbędne jest prawidłowe oczyszczenie, poszerzenie oraz wypełnienie kanałów korzeniowych. Zapobiega to rozwojowi bakterii wewnątrz zęba i tworzeniu się zmian chorobowych w kości wokół korzeni. Do oczyszczenia i przygotowania kanałów korzeniowych stosujemy zarówno systemy narzędzi ręcznych jak i maszynowych przy użyciu kątnicy endodontycznej. Zabiegi przeprowadzamy  pod kontrolą endometru oraz radiowizjografii cyfrowej.

Wybielanie zębów

Wybielanie zębów jest obecnie jednym z najchętniej wykonywanych przez pacjentów zabiegów z zakresu stomatologii estetycznej. Wszystkie nowoczesne metody wybielania posługują się tym samym sposobem na rozjaśnienie koloru zębów - na powierzchni zębów umieszczany jest preparat, który wydziela czysty, aktywny tlen. Tlen łączy się z barwnikami zawartymi w szkliwie i zębinie, powodując ich utlenianie i utratę koloru. Jest to metoda sprawdzona i bezpieczna, stosowana z powodzeniem na całym świecie. Jako aktywator procesu może być stosowane światło lasera  lub dodanie katalizatora poprzez wymieszanie 2 składników preparatu.

W naszej poradni do wybielania martwych zębów posługujemy się preparatem Opalescence  Endo amerykańskiej firmy Ultradent. Do wybielania zębów żywych stosujemy amerykański preparat Night White. Aby móc zastosować preparat w pierwszej kolejności pobieramy wyciski i wykonujemy modele Państwa uzębienia, na podstawie których przygotowujemy nakładkę z przyjemnego, miękkiego tworzywa. Preparat stosujecie Państwo u siebie w domu - do nakładki wyciskacie żel ze strzykawki. Standardowy cykl wybielania trwa 9-13 nocy. W przeciwieństwie do preparatów do samodzielnego wybielania dostępnych w aptekach, w których to produktach zawartość czynnika aktywnego nie może przekraczać 5%, stosujemy  preparat 16%. Przyspiesza to i ułatwia osiągnięcie zamierzonych efektów, ale wymaga stałego nadzoru stomatologa. Konieczne jest również zachowanie „białej diety” przez cały okres wybielania oraz 2 tygodnie po zabiegu.

Przed rozpoczęciem wybielania należy wypełnić wszystkie ubytki (preparatem do wypełniania czasowego lub ostatecznego). Po wybielaniu może być niezbędna wymiana starych wypełnień na nowe w jaśniejszym kolorze - rozjaśnieniu ulegają zęby własne pacjenta, ale żadne preparaty nie rozjaśniają wypełnień, koron i mostów.

Skaling

W naszej poradni wykonujemy zabiegi  profesjonalnego oczyszczania zębów. Oprócz  poprawy estetyki  usuwanie kamienia i osadów zapobiega parodontozie, która prowadzi  do rozchwiania, a nawet utraty zębów. Zabieg skalingu wykonujemy przy użyciu narzędzi ręcznych, skalera ultradźwiękowego oraz piaskarki.

Skaling
2023-04-19